30.12.18

Måler vi det vi verdsetter, eller verdsetter vi det vi måler?


 Papirpublisert i Religion og livssyn nr. 2 2018.

Denne artikkelen reiser spørsmålet om hvem eller hva læreren skal ha ansvar for: Er det elevens læring, dannelse og utvikling eller er det Norges tilknytning til OECDs og EUs økonomiske nytteideologi? Den empiristiske målekulturen i norsk skole påvirker utvilsomt lærernes undervisningspraksis, ikke bare fordi eksterne aktører har adgang til skolen, men også fordi læreplanene i fag konstrueres for måling (vurdering).[1] Den forestående "fagfornyelsen" er i så måte den foreløpig siste innovasjonen fra målekulturens ideologer. Er det da slik at vi måler det vi verdsetter, eller verdsetter vi det vi måler?

Etter at PISA-jordskjelvet i 2000 rystet skolesystemet, har det faglige innholdet i skolen blitt gjenstand for massiv kritikk. Denne ble gjerne formulert fra fag- og forskningsmiljøer som er faglig og/eller ideologisk kritiske til så vel skolens formål som dens utøvelse av sitt samfunnsmandat. Med utgangspunkt i kritikken har ansvarlige skolemyndigheter pekt ut lærerne og læreplanene som årsaker til miseren.
Læreplanene er mangelfulle ettersom de er for lite fagfokuserte og kompetansemålene har dårlig progresjon, samt at det er svak sammenheng i og mellom læreplanene. Lærerne har mangelfull fagkompetanse i fag de underviser i. Dette skjedde overalt hvor PISA ble premiss for kritikk av skolesystemet, hevder professor i pedagogikk ved Malmö Högskola, Malin Ideland:

Med PISA som verktøj har vi oplevet, hvordan skolesystemer, vi har været meget stolte af, nu konstrueres som "mangelfulde", præget av "mangelfuld undervisning", "mangelfuld læreruddannelse" og elever med "mangelfulde kompetencer". I et andet sannhedsregime, hvor en anden type viden var målestok for prøver og målinger, kunne billedet af skolen og eleverne have taget sig helt anderledes ud.[2]

Når det gjelder læreplanene, reagerte de norske myndighetene i og for seg raskt på PISA 2000, med St. Meld. 30 (2003-2004) "Kunnskap for læring". Denne la grunnlaget for en omlegging av læreplanene ved at innhold og metoder som tidligere hadde vært ansett som særlig verdifulle for elevenes læring, utvikling og dannelse til gagns mennesker, ble erstattet av forventninger om oppnåelse av akademisk forankrede del-kompetanser i det nye læreplanverket Kunnskapsløftet.
Med grunnlag i regjeringsstrategien "Lærerløftet" vedtok Stortinget i 2014 å stille krav om karakteren 4 i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene, uansett om studentene skal studere og undervise i faget eller ikke. Høsten 2015 vedtok så Stortinget at alle lærere i grunnskolen som underviser i matematikk, engelsk, norsk, samisk og norsk tegnspråk, skal ha fordypning i disse fagene innen 2025 om de fortsatt skal kunne undervise i fagene. Ingen skal derfor være i tvil om myndighetenes handlekraft.

Utenlandske økonomer og teknokrater definerer den norske skolepolitikken – og pedagogikken?
De norske utdanningsmyndighetenes handlekraft er utøvd under sterk innflytelse av OECDs og EUs ideologiske utdanningsregime.[3] EØS-avtalen er én viktig premiss for forståelse av denne rådende læreplanideologien. Gjennom et flankeområde av EØS-avtalen, som trådte i kraft i 1994, skulle Norge følge EUs utdannelsesstrategi for å gjøre EU til verdens mest kunnskapsbaserte og konkurransedyktige økonomi. Dette er en følge av EØS-avtalens artikkel 78, hvor det fremgår at Norge ønsker et tett samarbeid med EU om programmer og strategier innen utdanning og opplæring.
EØS-avtalen lå også til grunn for vår deltakelse i den såkalte Bologna-prosessen, som skulle berede grunnen for et fellesrom for utdannelsessektoren i Europa innen 2010, og for vår tilslutning til den tilhørende Lisboa-strategien. Denne hadde tre sentrale målsetninger for utdanningssektoren i EU, og særlig mål 3 skulle sikre at EUs Lisboa-strategi også traff nyliberalismens krav om økonomisk effektivitet og avkastning:

Mål 1: Forbedre kvaliteten og effektiviteten i utdannings- og opplæringssystemene i EU, i lys av nye krav til kunnskapssamfunnet og endrede læringsmønstre. I delmålene dreier det seg om å forbedre lærerutdanningene, utvikle ferdigheter for kunnskapssamfunnet, sikre adgang til IKT for alle, øke rekrutteringen til realfag og teknologiske fag og øke ressursene til utdanning.

Mål 2: Gjøre det lettere for alle å få tilgang til utdanning og opplæring, i lys av prinsipper som livslang læring, ”employability”, og karriereutvikling så vel som aktivt medborgerskap, like muligheter og sosialt samhold. Delmålene her er å skape et åpent læringsmiljø, gjøre læring mer attraktivt og støtte aktivt medborgerskap.

Mål 3: Åpne utdannings- og opplæringssystemene mot omverden, i lys av det fundamentale behov for å fremme utdanning som svarer til behov i arbeidslivet og i samfunnet og møter globaliseringens utfordringer. De viktigste delmålene er som følger: å styrke forbindelsene med arbeidsliv, forskning og samfunn, utvikle entreprenørskap, forbedre fremmedspråkundervisningen, øke mobilitet og utvekslinger og styrke det europeiske samarbeid.

OECDs og EUs anvisninger, engelskspråklige forskeres publikasjoner og myndighetenes reaksjonsevne til tross – evalueringer av Kunnskapsløftet fra 2006 og PISA-resultater etter ti års kunnskapsløft viste status quo i forhold til PISA 2000. Den kontrafaktiske konklusjonen fra skolemyndighetene var da at Kunnskapsløftet var vellykket, for uten denne innsatsen ville alt vært mye verre.

På bunnlinjen må utbyttet av utdanningen minst balansere med investeringene i den
Intensjonene til de samme myndighetene har nok vært de beste – å bruke utdanning til å ruste landet for å møte en usikker (økonomisk) fremtid. Den OECD-/EU-drevne kortslutningen var imidlertid at utdanningen må effektiviseres ved å konsentreres omkring stadig færre kunnskaps- og ferdighetsområder, såkalte 21st Century Skills.
Ideologisk sett bygger dette på antakelsen om at en mer spartansk innretning av utdanningen vil gi det mest effektive (økonomiske) utbyttet av investeringene i skolesystemet. Her kan vi med sikkerhet si at elevenes dannelse og utvikling innenfor en historisk-kulturell horisont ikke har vært i sentrum.
Hovedpremisset for fornyelsen av Kunnskapsløftet gjennom Meld. St. 28 (2015-2016), "Fag – fordypning – forståelse" er at elevene skal arbeide med fag i skolen, og at det er deres læringsutbytte i henhold til angitte kompetansemål som er gjenstand for vurdering. Dette samsvarer med OECDs forståelse i "Definition and Selection of Competencies (DeSeCo)" (2005):

There has been an increased demand from policy makers for information about the capabilities of individuals. As a result, the new interest in outputs of education extends beyond educational attainment-measured in number of years of education or highest degree earned-to what individuals know and how much they can do, and to the relationship between these capabilities to the goals of education (i.e., the effectiveness of educational systems) and to the inputs to education (i.e., the efficiency of educational systems).[4] (Min utheving.)

Det vesentlige er ikke elevenes læring, dannelse og utvikling gjennom 13 år i skole, men gjennom målinger å sikre at elevene arbeider mot "riktige" mål, og at utbyttet av utdanningen samsvarer med ressursinnsatsen. Dette må læreplanene innrettes mot:

This inevitably places questions about the objectives of education in centre stage. Tomorrow's curriculum has become a favourite topic of politicians' speeches and the core of everyday efforts geared to education reform. The concept of key competencies has become a vital component in the vocabulary of educational policy-makers and reformers. And the question of assessing and measuring the output of educational processes is a discussion topic that triggers keen interest all over the globe.[5]


Nyliberalismen har også innflytelse over utdanningspolitikken
Når spørsmålet om skolens dannelsesoppgave og verdiinnhold bringes inn på den utdanningspolitiske arenaen, ser det ut til at læreren gis i oppdrag å ri to hester samtidig, og de løper ikke samme vei. Dette fremgår i og for seg også av OECDs "Definition and Selection of Competencies".[6] På ett nivå skal læreren orientere undervisningen mot det som kan øke den økonomiske nytteverdien av skolesystemet:

To date, the major impetus in OECD countries for efforts in the area of key competencies has come from the business sector and from employers. From a purely economic viewpoint, competencies of individuals are seen as important because they contribute to:
·        boosting productivity and market competitiveness;
·        minimizing unemployment through developing an adaptive and qualified labor force; and
·        creating an environment for innovation in a world dominated by global competition.

Samtidig fremhever OECD også den sosiale nytten av at skolen legger til rette for barn og unges sosiale utvikling og personlighetsdannelse gjennom den kompetanse- og ferdighetsorienterte undervisningen:

From a broader social perspective, knowledge, skills, and competencies are important because of their contributions outside the domain of economics and work. They contribute to
·        increasing individual participation in democratic institutions;
·        social cohesion and justice; and
·        strengthening human rights and autonomy as counterweights to increasing global inequality of opportunities and increasing individual marginalization.

Med slik ryggdekning, supplert med nyere forskning og OECD-prosjektet Education 2030, mener departementet at det er viktig at skolen også stimulerer elevenes sosiale kompetanse og andre ferdigheter uten akademisk forankring. Ikke nødvendigvis fordi slike ferdigheter er verdier i seg selv, men fordi "[n]yere forskning viser at såkalte ikke-kognitive eller sosiale og emosjonelle ferdigheter, som for eksempel utholdenhet, samarbeidsevne, nysgjerrighet og evne til å jobbe målrettet og takle motgang, er viktige for faglig læring og for å lykkes i samfunns- og arbeidslivet."[7]
Kunnskapsdepartementet følger dette opp i Meld. St. 28 ved å fremholde at elevene kan veiledes til og øve seg på å utvikle sine sosiale og emosjonelle ferdigheter. Og selv om læreplanverkets generelle del skal nedfelles i arbeidet med fag, er det likefullt fagenes kompetansemål som er i sentrum i departementets læringsperspektiv, ikke elevenes dannelse og personlighetsutvikling. Sosiale og emosjonelle ferdigheter skal læres og utvikles gjennom arbeidet med faglige ferdighetsmål, key competences og skills, og er nærmest for bivirkninger av arbeidet med fagene i skolehverdagen å regne.  

Barn og unges sang, musikk, dans og formende hender er tidsspille til ingen nytte
Den høye endringstakten i samfunnsutviklingen lokker også næringslivsaktører til å reflektere over skolens oppgave og innhold i et fremtidsperspektiv, slik Rockwool Fondene gjorde i Danmark i februar 2018: Hvis 10 000 studenter ble ingeniører heller enn humanister, ville velferdsstaten øke inntektene med adskillige milliarder:

Der er gode penge at tjene for det danske samfund, hvis man fik flere unge til at tage en teknisk kandidatuddannelse, f. eks. som ingeniør, frem for at blive humanister. Ifølge en analyse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed bidrager hver eneste tekniske kandidat med 100.000 kr. mere til bruttonationalproduktet end en humanistisk kandidat. Årsagen er, at en humanist tjener mindre og har højere ledighed end andre kandidater.[8]

Om imidlertid utdanningspolitikken blir redusert til et middel for økonomiske interessenters antatt fremtidige nytte, vil skolens oppgave og innhold reduseres til nødtørftige nytteforventninger og krav om balanse mellom ressursinnsats og predefinert læringsutbytte.
En slik innskrenket nyttetenkning har utfordret skolen i to årtusener. Den romerske læremesteren i retorikk, Quintilian, var sterk motstander av kravet om nytte. Mot argumenter som "den som skal føre en sak for retten, trenger ikke vite hvordan man konstruerer en likebent trekant", anførte han at eleven – den senere sakføreren i retten – "må vere grundig opplært i heile den allmenne danninga, in omni parte humanitatis perfectus".[9] Til kjernen av "heile den allmenne danninga" hører også sangen, musikken, dansen og bruken av hendene til å forme og skape.
Alle store ord om lærere og elever i de politiske festtalene om skolen og fremtiden til tross: Den nytte-ideologiske innretningen synes å være bedre ivaretatt enn "heile den allmenne danninga" av Ludvigsen-utvalgets utredning og i den etterfølgende Meld. St. 28: Aktiviteter og innhold i skolen som ikke kan begrunnes med begrepene "(dybde)læring" og "fagets kjerne", vil etter all sannsynlighet være unyttig tidsspille som reduserer utbyttet av (den økonomiske) ressursinnsatsen.
Det er kjerneelementene i fagene og evidensfundert best practice-undervisning som skal gjennomsyre skolehverdagen i 13 år. Her har professor Sten Ludvigsen og hans utvalgte åpenbart vært under innflytelse av oversjøisk utdanningsideologi, og det til tross for at USAs utdanningssystemer og samfunnsstrukturer er vidt forskjellige fra Norges. Men er det fornuftig å bruke internasjonal viten om utdanning som er løsrevet fra kunnskap om skolens spesifikke nasjonale og lokale kontekst, som retningsgiver for en nasjonal skolepolitikk som også skal styre den lokale pedagogiske virksomheten?

Utdanningspolitikken er et dobbeltmoralsk verdiregime
Kunnskapsdepartementets reaksjonsevne og Utdanningsdirektoratets handlekraft vitner om en kullsviertro på at OECD, EU og trendsettende aktører fra engelskspråklige land også vet hva slags kunnskaper og ferdigheter de norske elevene må ha for å møte fremtiden. Med det fratar de også de norske lærerne deres profesjonelle integritet: Lærerne vet ikke hva elevene skal lære og hvordan de skal lære det – det er det vi som gjør!
Det er imidlertid ikke i barn og unges interesse at skolen gjenspeiler den rådende samfunnsutviklingen, og dermed fremmer individualisme, konkurranse, selvhevdelse, sosial usikkerhet og psykiske problemer, ettersom dette er forhold som motvirker læringslyst. Det som tidligere var sentrale pedagogiske oppgaver, som helhetstenkning, trygghet, samarbeid og estetisk og praktisk opplæring, er fortrengt til fordel for en akademisk basert undervisning som er snevert innrettet mot målbar nytteverdi og kunnskapsmål som er definert på forhånd. For å kunne anslå verdien, det vil si det antatte utbyttet av ressursinnsatsen, må altså læringsaktivitetene kunne vurderes.
Det som ikke kan eller skal verdifastsettes gjennom empiristisk vurdering og måling, henvises til læreplanverkets verdiformuleringer i den generelle delen. Dette leder lærere og elever inn i et dobbeltmoralsk verdiregime som preges av et skisma mellom økonomiske nytteverdier og retoriske verdier med etisk uttrykk.
En slik dobbeltmoralsk innretning undergraver muligheten for reelt samsvar mellom ord og gjerning. Det er et skisma mellom verdigrunnlaget i læreplanverkets generelle del og det ideologiske grunnlaget for arbeidet med fag i den forestående fagfornyelsen. Dette skismaet gjør det åpenbart til en spagatoppgave for lærere å skulle forholde seg til fagets læreplan og læreplanverkets generelle del samtidig.
Elevene tilpasser seg på sin side raskt til de rådende forventningene i undervisningsrommet; de skjønner fort at det lønner seg å prestere innenfor rammene av det som skal måles.[10] Fra et filosofisk og utviklingspsykologisk perspektiv på barn og unges utvikling og dannelse fremstår dette som ikke bare uforståelige, men også uforsvarlig trange og golde vilkår for barn og unges vekst og livsutfoldelse.

Å bygge skoler på relativ viten med kort levetid er vel å bygge slott på sandgrunn?
"I videnssamfundet tørrer brugbar viden mere og mere ind for at blive erstattet af ny, men ofte foreløpig viden.", skriver professor i utviklingspsykologi ved Aarhus universitet, Dion Sommer.[11] Mangelen på sammenhengende og tidsbestandige sannheter gjør at de fleste fremtidsscenarier bygger på postulatet om at sikker forutsigelse av fremtiden er svært usikker, all vår akkumulerte viten til tross.
Når så mengden viten antar uoverskuelige dimensjoner og samtidig er å anse som midlertidig og forgjengelig - hva skal da de pedagogiske profesjonene legge til grunn for sine utvalg av den mest betydningsfulle kunnskapen som skolen skal bygge på og formidle? Jo større usikkerheten er, jo mer allment orientert skulle man tro skolens oppgave og innhold ble, i alle fall om man har eleven i sentrum.
I dette perspektivet er det åpenbart at en utdanningspolitikk som bygger på snever og gold nytte-ideologi, ikke er fremtidsorientert. En skole som er rettet mot økonomisk vekst, digitalisering av mellommenneskelige forhold og et konsum uten grenser i et globalt varemarked, vil ikke gjøre dagens barn og unge forberedt på fremtidsutsikter som vi helst skulle spart dem for.
En skole som skal forberede barn og unge på fremtiden, må løses fra skismaet mellom ord og gjerning i utdanningspolitikken. Med det menes at de ideale verdiene som skolens formålsparagrsaf viser til, også må være substansielle verdier eller objektreferanser for faktiske fenomener i det allemenne som omgir elevene. Hans Skjervheim konkretiserer dette slik:

Når vi tenkjer, så tenkjer vi alltid på noko, når vi elskar, så elskar vi nokon, når vi hatar, så hatar vi nokon, når vi er redde, så er vi redde for noko, når vi talar, så talar vi om noko osb. Med andre ord, objektreferanse høyrer med til medvitet sin natur, medvitet går alltid ut over seg sjølv til noko anna.[12]

En opphevelse av det ideologiske skismaet bak skolens oppgave og innhold forutsetter at det blir samsvar mellom det vi vet og det vi gjør, mellom våre verdier og fornuftsbaserte handlinger; de fremtidsorienterte danningsidealene må følges opp av rett handling i skolehverdagens innhold.
Av skolens formålsparagraf fremgår det at elevene skal få utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang i arbeidet med å tilegne seg kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dette forutsetter intet mindre enn et reelt samsvar mellom lov- og læreplanverkets verdidel og læreplanene i fag i den forestående fagfornyelsen. Her vil OECDs og EUs utdanningsideologi og den pedagogiske empirismen være til liten hjelp.


[1] "Empiristisk" vil si at all erkjennelse må baseres på og begrenses til erfaring av virkeligheten (a posteriori). Det å benytte empiri i forskning er ikke det samme som å begrense forskning til erkjennelsesteoretisk empirisme. Empirismens klassikere er John Locke og David Hume, som mente at det å erkjenne verden gjennom fornuften alene (a priori), ikke var mulig (slik hermeneutikken forutsetter).
[2] Serder, Margareta og Malin Ideland: "PISA: Problemet med en metaundersøgelse." Klitmøller, Jacob og Dion Sommer (red): Læring, dannelse og udvikling. Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Hans Reitzels forlag, København 2015, s. 144.
[3] Gaare, Odd: "Døde dyder mot levende begjær?" Utdanning nr. 1 2007.
[7] Kapittel 4.1, "Videreføre kompetansemål i fagene" i Meld. St. 28 (2015–2016), Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet.
[8] Gjengitt fra Jyllands-Posten 1. februar 2018.
[9] Quintilian: Institutio Oratoria. Opplæring av talaren I-III. Oversatt av Hermund Slaattelid. Det norske Samlaget, Oslo 2004, s. 32.
[10] Serder, Margareta og Malin Ideland: "PISA: Problemet med en metaundersøgelse." Klitmøller, Jacob og Dion Sommer (red): Læring, dannelse og udvikling. Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Hans Reitzels forlag, København 2015, s. 145.
[11] Klitmøller, Jacob og Dion Sommer (red): Læring, dannelse og udvikling. Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole. Hans Reitzels forlag, København 2015, s. 207.
[12] Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar og andre essays. Aschehoug Forlag, Oslo 2001, s. 90.

Ingen kommentarer: