Papirpublisert i Lektorbladet nr. 6 2017.
1. september 2017 ble ny overordnet del av
læreplanverket fastsatt av regjeringen. Denne delen av læreplanverket skal gi
føringer slik at verdiene fra skolens formålsparagraf blir lagt til grunn for
arbeidet med å fornye fagene og opplæringen i skoler og lærebedrifter.[1]
Den overordnede delen skal tre i kraft når arbeidet med fagfornyelsen er i
havn.
Hva
slags dannelsesteori som er lagt til grunn for overordnet del og fagfornyelsen,
fremstår imidlertid som uklart og uavklart. Ifølge Wolfgang Klafkis
dannelsesteori vil undervisning som ikke bygger på en underliggende
dannelsesteori, være meningsløs.[2] Uten
dannelsesorientering vil enhver pedagogisk handling være å famle i blinde.
I.
Tre dannelsesperspektiver
Begrepet
"dannelse" står sentralt i verdiforestillinger om skolens oppgave og
innhold. Det er to dannelsesperspektiver som dominerer i moderne skolehistorie:
det formale og det materiale. Det
materiale dannelsesperspektivet vil i læreplansammenheng være angivelse av
kunnskaps- og ferdighetsmål med konkret innhold som skal være styrende for opplæringen;
om elevene lærer innholdet, ledes de til målet.
Material
dannelse
Læreplanverket
beskriver utførlig hva elevene skal lære og hvordan det skal skje gjennom
konkret innholdsangivelse (pensum). Elevene skal møte en predefinert
kulturforståelse som de skal tilegne seg og bli en del av – kulturen åpner seg
for og assimilerer dem.
I læreplansammenheng vil det formale dannelsesperspektivet angi
overordnede verdimål som sier noe om hvor opplæringen skal lede elevene, men
ikke hva som skal bringe dem dit – eleven er et subjekt som skal utvikle seg på
egne forutsetninger, og skolen skal bidra med hjelpemidler (prinsipper,
strategier, metoder) til hjelp for denne subjektive livsorienteringen.
Formal
dannelse
Elevene
skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om verden gjennom subjektive
livserfaringer. Opplæringen skal bidra med metoder og strategier som elevene
kan bruke i sin utforskning av verden. I denne åpner elevene seg for kulturen
med utgangspunkt i sine subjektive preferanser.
Wolfgang Klafki lanserte kategorial
dannelse som alternativ til disse to.[3]
Klafki mente at de formale dannelsesforventningene om subjektets
selvrealisering ikke kunne innfris uten en autoritativ angivelse av et
læringsinnhold av vesentlig kulturell betydning. De materielle kunnskaps- og
ferdighetsforventningene kunne på sin side ikke innfris om de ikke var tett
forbundet med elevenes subjektive livserfaringer.
I
et kategorialt dannelsesperspektiv skal elevene bruke opplæringstiden til å
fordype seg i det vesentlige. Gjennom opplæringen skal elevene også bli
kritiske medskapere til den sosiokulturelle konteksten som dannelsen foregår i.
De skal tilegne seg kunnskap om den omgivende kulturen og etablere egne
kritiske perspektiver gjennom selvstendige utvalg fra kulturen.
Dette
skulle være kjent stoff fra fremveksten av den progressive pedagogikken i Norge
på 1970-tallet. Den materiale innholdssiden fordampet imidlertid etter hvert,
slik at elevens selvrealisering og subjektive ansvar for læringen ble den
dominerende trenden i norsk pedagogikk frem til årtusenskiftet.
I
Wolfgang Klafkis dannelsestenkning er det viktig at lærestoffet ordnes ut fra
et eksemplarisk prinsipp og tilpasses elevenes virkelighet. Her skiller han
mellom det fundamentale og det elementære.[4]
Det elementære er den grunnvitenskapen som åpner opp for læring av et
faginnhold. Dette er objektet i undervisningen. Det fundamentale tilhører
subjektsiden av undervisningen, og defineres av elevens livserfaringer.
Vellykket
læring skjer gjennom lærerens balansering av det fundamentale og det elementære
i planlegging og gjennomføring av undervisningen. En slik læring "må i sin
kjerne være en i nuet eller for eftertiden opdagende og meningsfuld,
forståelsesfremmende læring på grundlag af eksemplariske temaer."[5]
Kategorial dannelse
Dannelse er å lære det vesentlige
om verden, ordnet i nøkkeltema, men også å tilegne seg ny tenkemåte, væremåte
og livsanskuelse gjennom opplæringen. Kategorial dannelse er en innholdsbasert
dannelse samtidig som den er prosessuell ved at den forutsetter en opplæring
som legger vekt på elevens erfaring og på dialog og forhandling i møtet mellom
elever og lærer.
II.
Det retoriske aspektet ved opplæringen: Hans Skjervheims dialogiske tenkning[6]
|
Hans Skjervheim la
viktige premisser for fornyelsen av pedagogikken etter 1968, og avviste det
rent materiale dannelsesperspektivet; læreren kan ikke ”forma sitt materiale –
elevane – på same måten som ein bilethoggar kan forma eit stykke marmor til ein
statue, eller ein ingeniør kan forma stål og krom til ein bil.” Dette ville
medføre en uholdbar maktasymmetri, ettersom forutsetningen for den tekniske
beherskelsen av et materiale er et subjekt-objekt-forhold:
I den pedagogiske situasjonen er det
derimot tale om eit subjekt/subjekt-forhold, der makta ikkje på ein eintydig
måte ligg på den eine sida, og difor er det svært problematisk om læraren kan
forma elevane på ein måte som i det heile kan vera analog med den måten
teknikaren formar sitt materiale på.[7]
Skjervheim drøfter
subjekt-objekt-motsetningen i lys av det å påvirke eleven (som i det materiale
dannelsesperspektivet) og det å la henne utvikle seg ”fritt” (som i det formale
dannelsesperspektivet). I likhet med Wolfgang Klafki finner han at det ikke er
en absolutt motsetning, i og med at den ene holdningen ikke utelukker alt det som den andre holdningen
innebærer. Dette gir rom for et tredje alternativ, og for så vel Klafki som Skjervheim
er dialektikken et slikt alternativ,
med den sokratiske dialogen som det gode eksempelet:
Lat oss nå spørja: Påverka Sokrates folk?
Her lyt vi svara ja. Men han påverka dei ikkje på den måten [behavioristen John
B.] Watson meinte han kunne gjera det. Let han dei vakse fritt? Det gjorde han
òg, men ikkje på den måten Rousseau meinte at barn og ungdom skulle få utvikla
seg fritt. Med andre ord, Sokrates påverka ungdomen og let han veksa fritt, og
han påverka ikkje ungdomen og let han ikkje veksa fritt.[8]
Dette fører resonnementet
inn mot måten en påvirker på.
Skjervheims ideal er en pedagogisk retorikk som preges av en innsikts- og
erkjennelsesorientert dialog om det saksforholdet som skal læres. Her vil
samtale- eller dialogfelleskapet være det primære. Selv om det er en asymmetri
mellom lærer og elev når det gjelder kunnskap og ferdigheter på det fagområdet
som skal læres, må læreren etterstrebe jevnbyrdighet og samhandling i
kommunikasjonen i det som er elevens
lærings- og dannelsesprosess.
Behovet for en etisk fundert retorikkdisiplin avleder
Skjervheim fra Platon-dialogen Faidros,
der Platon både er og ikke er bastant i sin avvisning av retorikken. I Faidros følger Platon opp kritikken av
den sofistiske retorikken i Gorgias,
samtidig som han åpner for at retorikken kan
være et middel til å oppnå rett innsikt i tråd med det sokratiske
dialektikk-idealet. En slik retorikk er i følge Skjervheim en ekte retorikk, og den har to
forutsetninger: den dialektiske metoden og kjennskap til sjelens vesen:
Ein slik retorikk er det først som er det
Platon kallar psychagogi, sjeleleiing
utført gjennom ord. Det vi kallar pedagogikk er eit spesialtilfelle av det
Platon kallar psychagogi, for så vidt som ein i pedagogikken i første rekkje
tenkjer på oppseding av barn og ungdom, det vil seia leiing av barn og ungdom.
Og denne oppfatninga av pedagogikken sitt vesen er utan tvil like gyldig i dag
som tidlegare.[9]
Læringsrommet, det være
seg et klasserom eller et verksted, skal være et språklig
kommunikasjonsfellesskap, og det må være åpent og dialogisk. Å finne sannhet er
det felles målet for lærere og elever, og dette bidrar til å opprettholde
jevnbyrdighet på det mellommenneskelige planet, ulikhet i kunnskapsnivå og uenighet
i sak til tross.
Dette
ligner på Ludvigsen-utvalgets beskrivelse av en dybdelæringsprosess: Dybdelæring
er en innsiktsbasert forståelse med subjektive sprang som forutsetter at
elevene stimuleres fra flere kilder og over tilstrekkelig tid, slik at de
utvikler et språk til å formulere og formidle det de har forstått til den
verdenen de lever i. Dybdelæring tilhører i så måte fagfeltet psykologi mer enn
fagdidaktikken.
III. Hvor bringer
begrepene i fagfornyelsen oss?
Spørsmålet som jeg
forsøker å finne svar på, er om det er sant som ryktene sier, at fagfornyelsen
innebærer at læreplanene (igjen) skal tilføres mer konkrete innholdsangivelser,
i tråd med den materiale læreplantradisjonen i norsk skole? I så fall skal
læreplanenes innholdsdimensjon (pensum) bli mer styrende for elevenes utvikling
og dannelse.
Først til bruken av kjerneelement-begrepet; hvilken vei
trekker det? Her blir jeg litt forvirret av definisjonene på
Utdanningsdirektoratets hjemmesider:[10]
Kjerneelementene i et fag sier noe om det
elevene må lære for å kunne mestre og bruke faget. Det er disse elementene
elevene skal jobbe mest med. Det betyr at kjerneelementene skal danne
grunnlaget for innholdet i læreplanene og bidra til at elevene over tid
utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.
Fagets
kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter,
kunnskapsområder og uttrykksformer i faget. Alle fag har metoder,
tenkemåter, begreper, kunnskapsområder og uttrykksformer som er sentrale, men
fordi fagene er ulike, er det viktig at de kommer til uttrykk på fagenes
premisser og med forskjellig vekting av de ulike elementene der fagenes egenart
krever det.
I første avsnitt sies det
at kjerneelementer viser "det elevene må lære for å kunne mestre og bruke
faget". Om dette er en orientering mot fagets innhold, vil utsagnet være
karakteristisk for den materiale
dannelsestenkningen. Dette motsies muligens av avsnitt to, hvor det fremgår at
"sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og
uttrykksformer" er kjerneelementer. Denne angivelsen synes å ha et formalt preg av orientering mot elevens
strategier for læring, muligens med unntak av "kunnskapsområder". I
den formale dannelsestenkningen skal nettopp slike kjerneelementer hjelpe
eleven til å utvikle seg på sine subjektive premisser.
Det ene trenger selvsagt ikke utelukke det andre (slik
Klafki og Skjervheim viser), men Ludvigsen-utvalgets orientering mot dybdelæring kan peke i retning av en
styrking av det formale dannelsesperspektivet: Dybdelæring er ikke å orientere
opplæringen mer mot fagets kjerne og dybde (innhold i form av et
kjernepensum), men å legge til rette for elevenes innsiktsbaserte
forståelse gjennom opplæringen.
Eller med Wolfgangs Klafkis ord: "Undervisningens
formål et at hjælpe børnene til gennem erfaringer at kategorisere fænomener på
en for dem stadig mere hensigtsmæssig måde, dvs. så at de kommer til at forstå
mere og mere bedre og bedre."[11]
På
den annen side: Definisjonen av kjerneelementer tar opp i seg trekk fra både
den formale og den materiale dannelsestenkningen. I en dialogisk opplæring der
også elevens erfaringsverden og livsanskuelser gis plass i planlegging og
gjennomføring av undervisning, kan motsetningen mellom det formale og det
materiale oppheves. En slik dialektisk oppheving støttes i og for seg også av
den overordnede læreplandelens kategorisering av opplæringen i seks
verdiområder som skal gi vesentlige føringer for opplæringen i fag.
I
Klafkis dannelsestenkning skal opplæringen konsentreres nettopp om det vesentlige. Dette vil gjerne være av
kompleks art og kunne overskride fagenes grenser, slik at det vil være
nødvendig å kategorisere det som skulle læres. Klafki brukte begrepene
«nøkkelproblemer» eller «nøkkeltema» til å beskrive hva slike viktige
kategorier kunne bygges av.[12]
I
læreplanverkets nye overordnede del er det også innført tre tverrfaglige
temaer: Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap samt Bærekraftig
utvikling. Disse temaene skal nedfelles i fagene gjennom fagfornyelsen, og kan
tenkes å få en kategorial funksjon som nøkkeltemaer i opplæringen:
De tre tverrfaglige temaene i
læreplanverket tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer som krever
engasjement og innsats fra enkeltmennesker og fellesskapet i lokalsamfunnet,
nasjonalt og globalt. Elevene utvikler kompetanse knyttet til de tverrfaglige
temaene gjennom arbeid med problemstillinger fra ulike fag. Elevene skal få
innsikt i utfordringer og dilemmaer innenfor temaene. De skal forstå hvordan vi
gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og de skal lære om
sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser.[13]
IV.
Hva skal så være i sentrum for møtet mellom lærer og elev?
Spørsmålet i overskriften
er orientert mot hvilket dannelsesperspektiv den nasjonale fagfornyelsen skal
skje under. Et materielt dannelsesperspektiv? Et formalt? Wolfgang Klafkis
kategoriale dannelsesperspektiv? Eller skal undervisningens innhold og
aktiviteter knyttes til Hans Skjervheims dialogiske tenkning om opplæring?
Problemet kan ikke
relativeres til postmoderne tankespinn eller overlates til lokale
beslutningsnivåer. Svaret vil ha stor betydning for utarbeidelsen av læreplaner
i fag, for universitets- og høgskolesektorens innretning av lærerutdanningene
og etterutdanningstilbudene og for skoleeieres bruk av ressurser til
kompetansetiltak i skolene.
Så - i popularisert kortform – hva skal i sentrum for
fagfornyelsen etter at regjeringen fastsatte det overordnede verdigrunnlaget
den 1. september 2017?
·
Skal eleven være i sentrum gjennom en innretning
mot lærernes kompetanse til å veilede elever i metoder og strategier for deres
subjektive læringsprosesser?
·
Skal faget være i sentrum gjennom en innretning
mot fagets tradisjon (pensum), lærernes fagkunnskaper og deres evne til
fagformidling?
·
Skal dialogen være i sentrum gjennom en innretning
mot lærernes og elevenes ferdigheter til å føre kunnskaps- og erkjennelsesorienterte
dialoger om det saksforholdet som skal læres?
·
Eller – o, skrekk!
– skal ALT være i sentrum?
Dette er etter mitt syn spørsmål
som ikke kan følge uavklart med inn i fagfornyelsen.
[1] https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/skolens-nye-grunnlov-er-fastsett/id2569170/.
8. november 2017 kl. 10:39.
[2]
Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og
didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016, s. 15.
[3]
Den klassiske artikkelen er "Kategoriale Bildung. Zur
bildungstheoretischen Deutung der modernen Didaktik" fra 1959. En enkel
innføring gis av Bent Nabe-Nielsen i introduksjonen til den danske utgaven
Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og
didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016.
[4]
Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og
didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016, s. 18.
[5]
Op.cit. s. 19-20.
[6] Se
Odd Gaare: "Hva er opplæringens verdigrunnlag?" Kirke og kultur nr. 2
2017.
[7] Skjervheim,
Hans: ”Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi.” I Det liberale dilemma og andre
essays. Tanum, Oslo 1968, s. 35-36.
[8]
Op.cit. s. 38-39.
[9]
Op.cit. s. 50.
[11]
Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og
didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016, s. 17.
[12]
Per Bjørn Foros: «Dannelsens dialektikk. Spenningen mellom det formale og det
materiale». I Grude Eikseth m.fl: Utdanning mellom styring og danning: et
nordisk panorama. Akademia, Oslo 2012.
[13]
"Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen" s. 13.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar