Papirpublisert i Lektorbladet nr. 2 2018
Ungdommer som denne
våren avslutter sin videregående opplæring med studiekompetanse, skal snart
søke til høstens universitetsstudier. Hvilke råd skal så de høre på? Den høye
endringstakten i samfunnsutviklingen tvinger oss til å reflektere over utdanningstilbudene
i et fremtidsperspektiv.
På
NHOs årskonferanse 2018 hevdet konsernsjef i DnB, Rune Bjerke, at banken var på
leting etter teknologikompetanse, men at endringstakten i bransjen er så høy at
han ikke vet sikkert hva han skal se etter.
Videre fremholdt Bjerke at «for å
få jobb hos meg om 10 år er det viktigste å være nysgjerrig på ny teknologi.
Den utdanningen de unge får i dag blir fort utdatert, og er egentlig gammel om
3-5 år».
Lærende maskiner erstatter
menneskelig tanke- og arbeidskraft
Konsernsjef
Bjerke forutsetter da at DnB fortsatt baserer driften av teknologiske systemer
på menneskelig arbeids- og tankekraft.
Den fremtiden han myser mot, er imidlertid en epoke i menneskets historie som
teknologiekspertene Andrew McAfee og Eric Brynjolfsson har definert som The Second Machine Age i boken med samme
navn (2014).
Ved hjelp av kunstig intelligens
kan datasystemene samle inn og analysere enorme mengder data om menneskers
handlingsmønstre og preferanser. På selvstendig grunnlag kan så de samme systemene
fatte intelligente beslutninger og foreta rasjonelle handlinger.
I det teknologistyrte samfunnet
er mennesket definert som det svake ledd i de selvkjørende systemene det selv
har skapt: Det beste er å la teknologien alene styre de tekniske produktene og
de sosiale og økonomiske systemene den inngår i.
Koblingen mellom
utdanning og arbeid svekkes
Utviklingen
medfører begrenset bruk for arbeidstakere innenfor stadig flere sektorer.
Døgnet rundt kan maskiner og datasystemer gjøre arbeidet raskere, billigere og
mer presist enn det mennesker kan.
Et klassisk eksempel på hvordan
ny teknologi overkjører gammel, er fotovirksomheten Kodak. I 1988 hadde
konsernet 145 000 ansatte, et antall som i 2004 var redusert til 15 000.
Bildedelingstjenesten Instagram betjente på sin side millioner av mennesker med
30 ansatte i 2012, skriver den tyske historikeren Philipp Blom i sitt store
essay Was auf dem Spiel steht (2017).
Så langt er det arbeidstakere med
lavt utdanningsnivå som har vært mest utsatt for automatisering av
virksomheter. Det å ha høyere utdanning vil imidlertid ikke garantere for
deltakelse i arbeidslivet, slik situasjonen var på siste halvdel av forrige
århundre. Den gang kunne høy utdanning og hardt arbeid være en sikker vei til fast
arbeid og inntekt, og gode levekår derav.
Høyere utdanning
gir ingen jobbgaranti
Når
sjefslegen i onkologi ved Allgemeiner Krankenhaus i Wien skal beskrive den
beste kreftlegen, er det den legen som har lest mest og som har det beste systemet
for å hente ut og analysere informasjon fra alle tilgjengelige studier og
publikasjoner, skriver Philipp Blom.
Denne spesialisten kjenner alle
nye medikamenter, prosedyrer, diagnoseteknikker – i tillegg til å ha full
innsikt i den aktuelle pasientens medisinske tilstand og historie – og kan
benytte alt dette samtidig for å gi
den riktige behandlingen. Denne kreftlegen er ikke et menneske, men en maskin
eller et system av maskiner.
Resultatet av at de selvlærende maskinene
og robotene også inntar de mest forsknings- og kunnskapsintensive fagområdene,
vil være stigende arbeidsledighet også blant arbeidsføre med høyere utdanning.
Rune Bjerkes problem er hans snevre fremtidsperspektiv
Konsernsjef
Bjerke leter etter teknologikompetanse, men vet ikke hva han skal se etter. Mye
tyder på at han leter på feil sted: Det er ikke arbeidstakere med
fremtidsforberedt utdanning han søker, men lærende maskiner og systemer som kan
erstatte slike.
I en anekdote skal en annen
fremtidsorientert konsernsjef, Henry Ford II, ha gått en runde i fabrikklokalet
med produksjonsformannen for å ta første generasjons samlebånd-roboter i
nærmere øyesyn. Ford II spør så formannen om hvordan han vil sikre at robotene effektiviserer
produksjonen.
Han får et skarpsindig svar med
klangbunn i bestefar Henry Ford Is suksess med å øke så vel produksjon som
merverdi av denne, ved å tilby arbeiderne en lønn som var høy nok til at de selv
kunne kjøpe biler: "Og hvordan vil du få robotene til å kjøpe biler?"
Hva slags utdanning
trenger vi i et slikt fremtidsperspektiv?
Med
til dette bildet hører at introduksjon av ny teknologi i arbeidslivet i seg
selv medfører nye arbeidsplasser. Det som imidlertid er innlysende, er at fremtidens
arbeidsliv krever langt færre hender og hoder i arbeid.
I Philipp Bloms scenario vil en
fremtidsorientert utdanning måtte forberede dagens barn og unge på det som i
min generasjon forstås som det å være til overs. Å være til overs vil da si
at man ikke skal bruke hender og hode i et inntekts- og meningsgivende arbeid. Penger
til livsopphold er foreslått sikret gjennom en garantert minsteinntekt, en
såkalt «borgerlønn».
Borgerlønnen gir imidlertid ikke mening til en tilværelse uten arbeid. Dette
åpner for en nytenkning omkring utdanning: Bør ikke utdanningstilbudene orienteres
sterkere mot livskvalitet i et
fremtidssamfunn med begrenset bruk for deltakelse og innflytelse fra dagens
barn og unge?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar