Papirpublisert i Utdanningsnytt nr. 6, mai 2018.
1. september 2017 ble ny overordnet del av
læreplanverket fastsatt av regjeringen. Denne delen av læreplanverket skal gi
føringer slik at verdiene fra skolens formålsparagraf blir lagt til grunn for
arbeidet med å fornye fagene og opplæringen i skoler og lærebedrifter.[1]
Den overordnede delen skal tre i kraft når arbeidet med fagfornyelsen er i
havn.
Hva slags
dannelsesteori som er lagt til grunn for overordnet del og fagfornyelsen,
fremstår imidlertid som uklart og uavklart. Det som imidlertid er sikkert, er
at undervisning som ikke bygger på en underliggende dannelsesteori, vil være
meningsløs; uten dannelsesorientering vil enhver pedagogisk handling være å
famle i blinde.
I.
Tre dannelsesperspektiver
Begrepet
"dannelse" står sentralt i verdiforestillinger om skolens oppgave og
innhold. Det er to dannelsesperspektiver som dominerer i moderne skolehistorie:
det formale og det materiale. Det
materiale dannelsesperspektivet vil i læreplansammenheng være angivelse av
kunnskaps- og ferdighetsmål med konkret innhold som skal være styrende for
opplæringen; om elevene lærer innholdet, ledes de til målet.
I læreplansammenheng
vil det formale dannelsesperspektivet
angi overordnede verdimål som sier noe om hvor opplæringen skal lede elevene,
men ikke hva som skal bringe dem dit – eleven er et subjekt som skal utvikle
seg på egne forutsetninger, og skolen skal bidra med hjelpemidler (prinsipper,
strategier, metoder) til hjelp for denne subjektive livsorienteringen.
Wolfgang Klafki
lanserte kategorial dannelse som alternativ til disse to.[2]
Klafki mente at de formale dannelsesforventningene om subjektets
selvrealisering ikke kunne innfris uten en autoritativ angivelse av et
læringsinnhold av vesentlig kulturell betydning. De materielle kunnskaps- og
ferdighetsforventningene kunne på sin side ikke innfris om de ikke var tett
forbundet med elevenes subjektive livserfaringer.
Det
er viktig at lærestoffet ordnes ut fra et eksemplarisk prinsipp og tilpasses
elevenes virkelighet. Her skiller Klafki mellom det fundamentale og det
elementære.[3]
Det elementære er den grunnvitenskapen som åpner opp for læring av et
faginnhold. Dette er objektet i undervisningen. Det fundamentale tilhører
subjektsiden av undervisningen, og defineres av elevens livserfaringer.
Vellykket
læring skjer gjennom lærerens balansering av det fundamentale og det elementære
i planlegging og gjennomføring av undervisningen. En slik læring "må i sin
kjerne være en i nuet eller for eftertiden opdagende og meningsfuld,
forståelsesfremmende læring på grundlag af eksemplariske temaer."[4]
I et kategorialt dannelsesperspektiv skal elevene bruke
opplæringstiden til å fordype seg i det vesentlige. Gjennom opplæringen skal
elevene også bli kritiske medskapere til den sosiokulturelle konteksten som
dannelsen foregår i. De skal tilegne seg kunnskap om den omgivende kulturen og
etablere egne kritiske perspektiver gjennom selvstendige utvalg fra kulturen.
Dette
er kjent stoff fra fremveksten av den progressive pedagogikken i Norge på
1970-tallet, men den materiale innholdssiden fordampet etter hvert, slik at
elevens selvrealisering og subjektive ansvar for læringen ble den dominerende
trenden i norsk pedagogikk frem til årtusenskiftet.
II.
Det retoriske aspektet ved opplæringen: Hans Skjervheims dialogiske tenkning[5]
Hans Skjervheim la viktige premisser for fornyelsen av pedagogikken etter
1968, og avviste i og for seg det rent materiale dannelsesperspektivet; læreren
kan ikke ”forma sitt materiale – elevane – på same måten som ein bilethoggar
kan forma eit stykke marmor til ein statue, eller ein ingeniør kan forma stål
og krom til ein bil.” Dette ville medføre en uholdbar maktasymmetri, ettersom
forutsetningen for den tekniske beherskelsen av et materiale er et
subjekt-objekt-forhold:
I den pedagogiske situasjonen er det derimot tale om eit
subjekt/subjekt-forhold, der makta ikkje på ein eintydig måte ligg på den eine
sida, og difor er det svært problematisk om læraren kan forma elevane på ein
måte som i det heile kan vera analog med den måten teknikaren formar sitt
materiale på.[6]
Skjervheim drøfter subjekt-objekt-motsetningen i lys av det å påvirke
eleven (som i det materiale dannelsesperspektivet) og det å la henne utvikle
seg ”fritt” (som i det formale dannelsesperspektivet). I likhet med Wolfgang
Klafki finner han at det ikke er en absolutt motsetning, i og med at den ene
holdningen ikke utelukker alt det som
den andre holdningen innebærer. Dette gir rom for et tredje alternativ, og for så
vel Klafki som Skjervheim er dialektikken
et slikt alternativ med den sokratiske dialogen som det gode eksempelet:
Lat oss nå spørja: Påverka Sokrates folk? Her lyt vi svara ja. Men han
påverka dei ikkje på den måten [behavioristen John B.] Watson meinte han kunne
gjera det. Let han dei vakse fritt? Det gjorde han òg, men ikkje på den måten
Rousseau meinte at barn og ungdom skulle få utvikla seg fritt. Med andre ord,
Sokrates påverka ungdomen og let han veksa fritt, og han påverka ikkje ungdomen
og let han ikkje veksa fritt.[7]
Dette fører resonnementet inn mot måten
en påvirker på. Skjervheims ideal er en pedagogisk retorikk som preges av en
innsikts- og erkjennelsesorientert dialog om det saksforholdet som skal læres.
Her vil samtale- eller dialogfelleskapet være det primære. Selv om det er en
asymmetri mellom lærer og elev når det gjelder kunnskap og ferdigheter på det
fagområdet som skal læres, må læreren etterstrebe jevnbyrdighet og samhandling
i kommunikasjonen i det som er elevens
lærings- og dannelsesprosess.
Behovet for en etisk
fundert retorikkdisiplin avleder Skjervheim fra Platon-dialogen Faidros, der Platon både er og ikke er
bastant i sin avvisning av retorikken. I Faidros
følger Platon opp kritikken av den sofistiske retorikken i Gorgias, samtidig som han åpner for at retorikken kan være et middel til å oppnå rett
innsikt i tråd med det sokratiske dialektikk-idealet. En slik retorikk er i
følge Skjervheim en ekte retorikk, og
den har to forutsetninger: den dialektiske metoden og kjennskap til sjelens
vesen:
Ein slik retorikk er det først som er det Platon kallar psychagogi, sjeleleiing utført gjennom
ord. Det vi kallar pedagogikk er eit spesialtilfelle av det Platon kallar
psychagogi, for så vidt som ein i pedagogikken i første rekkje tenkjer på
oppseding av barn og ungdom, det vil seia leiing av barn og ungdom. Og denne
oppfatninga av pedagogikken sitt vesen er utan tvil like gyldig i dag som
tidlegare.[8]
Læringsrommet, det være seg et klasserom eller et verksted, skal være et
språklig kommunikasjonsfellesskap, og det må være åpent og dialogisk. Å finne
sannhet er det felles målet for lærere og elever, og dette bidrar til å
opprettholde jevnbyrdighet på det mellommenneskelige planet, uenighet i sak til
tross.
Dette ligner på Ludvigsen-utvalgets beskrivelse av en
dybdelæringsprosess: Dybdelæring er en innsiktsbasert
forståelse med subjektive sprang som forutsetter at elevene stimuleres fra
flere kilder og over tilstrekkelig tid, slik at de utvikler et språk til å
formulere og formidle det de har forstått til den verdenen de lever i.
Dybdelæring tilhører i så måte fagfeltet psykologi mer enn fagdidaktikken.
III. Hvor bringer
begrepene i fagfornyelsen oss?
Spørsmålet som jeg
forsøker å finne svar på, er om det er sant som ryktene sier, at fagfornyelsen
innebærer at læreplanene (igjen) skal tilføres mer konkrete innholdsangivelser,
i tråd med den materiale læreplantradisjonen i norsk skole? I så fall skal
læreplanenes innholdsdimensjon (pensum) bli mer styrende for elevenes utvikling
og dannelse.
Først til bruken av kjerneelement-begrepet; hvilken vei
trekker det? Her blir jeg litt forvirret av definisjonene på
Utdanningsdirektoratets hjemmesider:[9]
Kjerneelementene i et fag sier noe om
det elevene må lære for å kunne mestre og bruke faget. Det er disse elementene
elevene skal jobbe mest med. Det betyr at kjerneelementene skal danne
grunnlaget for innholdet i læreplanene og bidra til at elevene over tid
utvikler forståelse av innhold og sammenhenger i faget.
Fagets
kjerneelementer består av sentrale begreper, metoder, tenkemåter,
kunnskapsområder og uttrykksformer i faget. Alle fag har metoder,
tenkemåter, begreper, kunnskapsområder og uttrykksformer som er sentrale, men
fordi fagene er ulike, er det viktig at de kommer til uttrykk på fagenes
premisser og med forskjellig vekting av de ulike elementene der fagenes egenart
krever det.
I første avsnitt sies
det at kjerneelementer viser "det elevene må lære for å kunne mestre og
bruke faget". Om dette er en orientering mot fagets innhold, vil utsagnet
være karakteristisk for den materiale
dannelsestenkningen. Dette motsies muligens av avsnitt to, hvor det fremgår at
"sentrale begreper, metoder, tenkemåter, kunnskapsområder og
uttrykksformer" er kjerneelementer. Denne angivelsen synes å ha et formalt preg av orientering mot elevens
strategier for læring, muligens med unntak av "kunnskapsområder". I
den formale dannelsestenkningen skal nettopp slike kjerneelementer hjelpe
eleven til å utvikle seg på sine subjektive premisser.
Det ene trenger selvsagt ikke utelukke det andre (slik
Klafki og Skjervheim viser), men Ludvigsen-utvalgets definisjon av dybdelæring kan peke i retning av en
styrking av det formale dannelsesperspektivet: Dybdelæring er ikke å orientere
opplæringen mer mot fagets kjerne og dybde (innhold i form av et kjernepensum),
men å legge til rette for elevenes innsiktsbaserte forståelse gjennom
opplæringen.
Eller
med Wolfgangs Klafkis ord: "Undervisningens formål et at hjælpe børnene
til gennem erfaringer at kategorisere fænomener på en for dem stadig mere
hensigtsmæssig måde, dvs. så at de kommer til at forstå mere og mere bedre og
bedre."[10]
På
den annen side: Definisjonen av kjerneelementer tar jo opp i seg trekk fra både
den formale og den materiale dannelsestenkningen. I en dialogisk opplæring der
også elevens erfaringsverden og livsanskuelser gis plass i planlegging og
gjennomføring av undervisning, kan motsetningen mellom det formale og materiale
oppheves. En slik dialektisk oppheving støttes i og for seg også av den
overordnede læreplandelens kategorisering av opplæringen i seks verdiområder
som skal gi føringer for opplæringen i fag.
I
Klafkis dannelsestenkning skal opplæringen konsentreres om det vesentlige. Dette vil gjerne være av kompleks art og kunne
overskride fagenes grenser, slik at det vil være nødvendig å kategorisere det
som skulle læres. Klafki brukte begrepene «nøkkelproblemer» eller «nøkkeltema»
til å beskrive hva slike viktige kategorier kunne bygges av.[11]
I
læreplanverkets nye overordnede del er det innført tre tverrfaglige temaer:
Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap samt Bærekraftig
utvikling. Disse temaene skal nedfelles i fagene gjennom fagfornyelsen, og kan
tenkes å få en kategorial funksjon som nøkkeltemaer i opplæringen:
De tre tverrfaglige temaene i
læreplanverket tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer som krever
engasjement og innsats fra enkeltmennesker og fellesskapet i lokalsamfunnet,
nasjonalt og globalt. Elevene utvikler kompetanse knyttet til de tverrfaglige
temaene gjennom arbeid med problemstillinger fra ulike fag. Elevene skal få
innsikt i utfordringer og dilemmaer innenfor temaene. De skal forstå hvordan vi
gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og de skal lære om
sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser.[12]
IV.
Hva skal så være i sentrum for møtet mellom lærer og elev?
Spørsmålet i
overskriften er orientert mot hvilket dannelsesperspektiv den nasjonale
fagfornyelsen skal skje under. Et materielt dannelsesperspektiv? Et formalt? Under
Wolfgang Klafkis kategoriale dannelsesperspektiv? Eller skal undervisningens
innhold og aktiviteter være i tråd med Hans Skjervheims dialogiske tenkning om
opplæring? "Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende
dannelsesteori, er for Klafki meningsløs. Uden dannelsesorientering vil enhver
pædagogisk handling være en famlen i blinde."[13]
Spørsmålet kan ikke
relativeres til postmoderne tankespinn eller overlates til lokale
beslutningsnivåer. Svaret på dette har stor betydning for utarbeidelsen av
læreplaner i fag, for universitets- og høgskolesektorens innretning av lærerutdanningene
og etterutdanningstilbudene og for skoleeieres bruk av ressurser til
kompetansetiltak i skolene. I popularisert kortform – hva skal i sentrum for
fagfornyelsen etter at regjeringen fastsatte det overordnede verdigrunnlaget
den 1. september 2017?
·
Skal eleven
være i sentrum gjennom en innretning mot lærernes kompetanse til å veilede
elever i metoder og strategier for deres subjektive læringsprosesser?
·
Skal faget
være i sentrum gjennom en innretning mot fagets tradisjon, lærernes fagkunnskaper
og evne til fagformidling?
·
Skal dialogen
være i sentrum gjennom en innretning mot lærernes og elevenes ferdigheter til å
føre kunnskaps- og
erkjennelsesorienterte dialoger om det saksforholdet som skal læres?
Dette er etter mitt syn spørsmål som ikke kan følge uavklart med inn i
fagfornyelsen.
[1]
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/skolens-nye-grunnlov-er-fastsett/id2569170/.
8. november 2017 kl. 10:39.
[2]
Den klassiske artikkelen er "Kategoriale Bildung. Zur bildungstheoretischen Deutung der modernen
Didaktik" fra 1959. En enkel innføring gis av Bent Nabe-Nielsen i
introduksjonen til den danske utgaven Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016.
[3]
Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og
didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016, s. 18.
[4]
Op.cit. s. 19-20.
[5]
Se Odd Gaare: "Hva er opplæringens verdigrunnlag?" Kirke og kultur
nr. 2 2017.
[6]
Skjervheim, Hans: ”Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi.” I Det liberale
dilemma og andre essays. Tanum, Oslo 1968, s. 35-36.
[7]
Op.cit. s. 38-39.
[8]
Op.cit. s. 50.
[9]
https://hoering.udir.no/Hoering/151?reset=False
6. november 2017 kl. 11:34.
[10]
Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og
didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016, s. 17.
[11]
Per Bjørn Foros: «Dannelsens dialektikk. Spenningen mellom det formale og det
materiale». I Grude Eikseth m.fl: Utdanning mellom styring og danning: et
nordisk panorama. Akademia, Oslo
2012.
[12]
"Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen" s. 13.
[13]
Wolfgang Klafki: Dannelsesteori og
didaktik – nye studier. Klim forlag, Aarhus 2016, s. 15.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar