I oktober 2018 ble enda en rapport
fra FNs klimapanel lagt frem med konklusjonen om at tiden renner ut for oss.
Klimapanelets leder Hoesung Lee vil imidlertid ikke oppfattes som alarmist:
«Det er opp til politikere og forbrukere å avgjøre om våre funn er
alarmerende», sier han til Klassekampen 8. november. Det må i beste fall
sies å være en farlig relativistisk holdning til forskningsfunn som sier at
tiden snart er ute om vi ikke straks handler riktig ut fra den viten vi har.
En
heller stusselig evne til å tenke og handle rasjonelt ut fra tilgjengelig viten
Gode svar hjelper lite
når svarfristen er ute, konstaterer biologen og lektoren fra Kongsbakken og
Nord-Troms videregående skoler gjennom en mannsalder, Hartvig Sætra, tørt i bestselgeren
og klassikeren Den økopolitiske
sosialismen (1973).
Siden den gang har det ikke manglet gode svar, men derimot
evne til handling. Dyre- og plantearter er gjenstand for en masseutryddelse som
knapt er mulig å forestille seg, mens jord, skog og fattige mennesker systematisk
utpines og utslettes med en hensynsløshet som savner sidestykke i historien.
I
tillegg til miljøødeleggelsene følger også sosial ulikhet, sult og hat i
fotsporene til den rådende økonomiske verdensordenen som tillater at et fåtall
mennesker beriker seg ved å berøve andre deres livsgrunnlag og livskvalitet,
deres liv. For Hartvig Sætra var derfor kampen for miljøet uløselig knyttet til
kampen for sosial og økonomisk rettferdighet.
Hartvig
Sætra definerte seg som marxist, men bare på betingelsen av at marxismen evnet
å gjøre økologien til et grunnprinsipp; om ikke, var han heller ikke marxist.
På dette ideologiske grunnlaget beskriver Sætra miljøproblemene i et
utbyttingsperspektiv, der stater, selskaper og personer beriker seg ved å
trekke verdensbefolkningens felles naturressurser inn i private eller statlige
profittprosjekter.
Katastrofe,
overlevelse eller likevekt?
Hartvig Sætra døde i
2004, og han fikk ikke oppleve at det nå ser ut til å være for sent å avverge miljøkatastrofene.
De har forresten allerede vært her lenge, også utenfor kjøkkenvinduet mitt: De
svarte fjellene der bare grå skygger er igjen av breene. Den friske fisken som er
forsvunnet fra fjordene. Den stadig tausere våren når trekkfuglene er desimert
eller uteblir helt. Ekstremværet som vi er i ferd med å venne oss til.
En
rasjonell handlemåte – i tråd med vår viten – ville være å behandle jorden og dens
lager- og kretsløpsressurser i et evighetsperspektiv som er basert på økologisk
innsikt og omtanke for medmennesker, kommende generasjoner og alt levende på
jorden. Noe annet ville vel være galskap? Dette var Hartvig Sætras sak fremfor
noen; som en Sokrates i sin tid ville han vekke oss til erkjennelse gjennom
innsikt i viten vi helst ikke ønsker.
I den siste boken Sætra skrev, Jamvektssamfunnet (1990), ser han tre mulige utganger: Katastrofen, der vi tvinges til å
innrette oss på å leve under de primitive vilkårene som naturkatastrofene
dikterer. Overlevelse, der vi klarer
å bremse og redusere de presserende endringene i livsmiljøet, men til stadighet
vil bli utfordret av nye som følge av at vi ikke gjør de nødvendige endringene
i vår måte å leve på. Det tredje alternativet er likevekt, der vi etterlever vår innsikt i prinsippene om økologisk
balanse, kretsløpsøkonomi og rettferdig fordeling av ressurser.
Hartvig
Sætra var levende opptatt av å engasjere de unge i kunnskap og til kunnskapsbasert
handling. Som økologisk realist (dog mer og mer pessimist) kunne han kanskje
tenkes å stå i fare for å berøve de unge deres livsmot, men slik jeg leser og
kjente ham, ville nok han fremfor noen slutte seg til den danske teologen Knud
E. Løgstrups tese om at «bare sadister berøver barn og unge deres livsmot»
(«Moral og barnebøger», 1969). Samtidig - å inngi falske forhåpninger var ikke
Hartvig Sætras greie – han var realist.
Hvilke
håp har vi å tilby våre barn, barnebarn og deres ufødte barn?
Så hva har vi tilby de
unge? I tråd med Sætras tenkning vil den mest betydningsfulle oppgaven som vi
overlater til våre barn, barnebarn og fremtidige generasjoner, være å sikre flest
mulig overlevelse på veien mot et
økologisk likevektssamfunn.
Overlevelse
innebærer å gjenoppbygge livskraftige lokalsamfunn og en verden som igjen
rommer rike og mangfoldige økosystemer i likevekt. Å være bidragsyter i
Overlevelsen vil være et givende og samfunnsbyggende arbeid som samtidig vil
være preget av materiell forsakelse, men også av glede av å oppleve mening i
livet og å gjøre en forskjell i verden og verdenshistorien.
Det
primære i Overlevelsen blir å tilføre befolkningen rent vann og energi, å sikre
lokal egenproduksjon av proteinrik mat og å motvirke sosial uro gjennom
nasjonale styrings- og fordelingssystemer. Samtidig må nødvendige restriksjoner
på og omfordeling av verdens felles ressurser gjennomføres av globale
organisasjoner med makt over stater som minst tilsvarer det IMF og
Verdensbanken har i dag.
Et
rettsoppgjør må også følge miljøkatastrofene
Når bevisene for
miljøkatastrofenes årsaker er så mange og entydige som de er, må det etter mitt
syn holdes et internasjonalt rettsoppgjør som kan sikre de døde, de levende og
de ennå ikke fødte ofrene rettferdighet og erstatning, akkurat som etter en
lang og ødeleggende krig med masseutsletting og gjenoppbyggingsbehov som
resultat.
De
skyldige er stater, selskaper og personer som siden 1945 har bygd opp ufattelige
formuer direkte eller indirekte på det Hartvig Sætra benevner som ekstraktiv
produksjon i Den økopolitiske sosialismen
(s. 108): «Ekstraktiv produksjonsform er i hovudsak basert på forbruk av
lagerressursar, overbeskatning av kretsløpressursar, og irreversible endringar
som svekkar livsmiljøet eller øyder produksjonspotensialet for
kretsløpsressursane».
Et
slikt rettsoppgjør må nødvendigvis være noe mer enn et idealistisk rollespill
ved en videregående skole, og må skje gjennom et internasjonal tribunal. Her
kan rettferdighet skje fyllest enten ut fra prinsippet om en gjengjeldende rettferdighet, som i
Nürnberg 1945-1949, eller ut fra prinsippet om en gjenopprettende rettferdighet, som i Sør-Afrikas forsoningsprosess
etter apartheidregimets opphør1994.
Heri
ligger håpet. Håpet om at flest mulig overlever og opplever at rettferdighet
skjer fyllest, slik at vi kan konsentrere oss om å bruke felles ressurser til å
innrette våre samfunn på en grunnleggende økologisk innsikt som er til beste
for kommende generasjoner. All ære til Hartvig Sætra for utrettelig å ha
formidlet dette til oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar