Innlegg i Dag og Tid, fredag 18. januar 2019.
I Dag og Tid 11. januar gjev John Peter Collett ei
analyse av korleis politikarar og lærarar har skifta på å ha ideologisk
hegemoni over skulen etter 1945. Eg er samd i framstillinga hans, men vil skyta
inn eit perspektiv som Collett manglar: engelsksjuka i Utdanningsdirektoratet
og Kunnskapsdepartementet.
Internasjonaliseringa av Noreg skjedde breitt på
1990-talet, med EØS-avtala som ein sentral drivar, samstundes med at OECD og EU
sette i verk strategiar for å effektivisera utdanningssystema og å tilpassa dei
til marknadsstyrte samfunn.
Toppane i skulebyråkratiet vendte seg til OECD, EU og
trendsetjande forskarar frå engelskspråklege land når premissane for utdanningspolitikk
og læreplanar skulle formast. Med det tok dei òg den profesjonelle integriteten
frå dei norske lærarane og lærarutdannarane: Dei veit ikkje kva elevane skal læra og korleis dei skal læra det –
det er det me som gjer!
Men kor fornuftig er det å bruka internasjonal viten
om utdanning som er lausrive frå kunnskap om skulen sin spesifikke nasjonale og
lokale kontekst, som premiss for ein nasjonal skulepolitikk som òg skal styra
den lokale pedagogiske verksemda?
Det såkalla PISA-sjokket i 2000 var meir enn ei
konstatering av at norsk skule i beste fall var middelmåtig. PISA vart eit
ideologisk verktøy til å diskreditere skulesystem som mange hadde vore stolte av,
for heller å rydda veg for eit resultat- og nytteorientert system med det tomme
omgrepet "kvalitet" som mantra. Dette skjedde
overalt kor PISA vart premiss for kritikk av skulesystemet, hevder Margareta
Serder og Malin Ideland i artikkelen "PISA: Problemet med en
metaundersøgelse" (2015).
Den nasjonale skulen vart etter den nye
OECD-målestokken "mangelfull" på alle vis, prega som han var av
"mangelfull undervisning", "mangelfull lærarutdanning" og
elevar med "mangelfull kompetanse". I eit anna sanningsregime, der
ein annan type viten var målestokk for prøver og målingar, kunne biletet av skule,
elevar og lærarar vore teikna heilt annleis.
Den OECD-/EU-drivne kortslutninga er at utdanninga må
effektiviserast ved å konsentrerast omkring stadig færre kunnskaps- og dugleiksområde,
såkalla "21st Century Skills". Ideologisk sett byggjer dette på hypotesen
om at ein meir spartansk innretning av utdanninga vil gje det mest (økonomisk) effektive
utbyttet av investeringane i skulesystemet.
Sosiale og emosjonelle dugleikar skal lærast og vert
utvikla gjennom arbeidet med faglege dugleiksmål, key competences og skills,
og er nærast for biverknader av arbeidet med faga i skulekvardagen å rekna. Når
alt kjem til alt, er det difor kompetansemåla i faga som er i sentrum, ikkje
danning, personlegdomsutvikling og kulturell integrasjon.
Her kan vi trygt seia at danninga til elevane og den
personlege utviklinga deira innanfor ein historisk-kulturell horisont ikkje er
i sentrum. John Peter Collett treff i så måte blink når han spissformulert
skriv at læreplanutkasta mest av alt liknar treningsprogram for digitale
robotar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar